Lake Aniwhenua - Whakahoro - National Park - Welli - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Patricia Klerks - WaarBenJij.nu Lake Aniwhenua - Whakahoro - National Park - Welli - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Patricia Klerks - WaarBenJij.nu

Lake Aniwhenua - Whakahoro - National Park - Welli

Blijf op de hoogte en volg Patricia

01 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Wellington

Rotorua was me goed bevallen, lekker een paar dagen verbleven en uitgerust. Ik ben ook nog wezen raften en dat was leuk maar ik had er meer van verwacht. Het was een uurtje en een aantal watervallen waren dus van het hoogste niveau maar de stukken ertussen niet. Wel hebben we de 7m hoge waterval geraft en dat is de hoogste commerciële waterval in de wereld blijkbaar. Ik ben er 1 keer uitgevallen en werd wel 4 tot 5 seconden onder water geduwd. Tja dat krijg je als je perse voorin wil zitten en haantje de voorste wil zijn maar des te meer plezier. Ik heb een paar jaar geleden grade 5 in Oeganda op de Nijl gedaan En daar kan weinig aan tippen volgens de raft instructeurs. Verders ben ik ook nog naar Hells Gate geweest, een modder en thermal spa. Eerst een rondleiding gehad door het park waar je allemaal verschillende Pools ziet met verschillende temperaturen. Daarna nog in de spa gehangen, eerst in het modderbad en daarna lekker in de warme pools. Een heerlijk relax dagje dus. De rest van mijn tijd in Rotorua lekker rustig aan gedaan en op maandag kwam ik al weer wat mensen van mn vorige bus tegen. Zij hadden een oostkustroute gedaan en gingen die avond nog een drankje met de groep doen en ik mocht ook mee. De dag erna, dinsdag, ben ik dus verdergegaan. Helaas had de oostkustroute geen plek dus ik ben op de bus naar het zuiden gestapt. Dit was wel weer wennen, de bus had een soort groep gevormd en het was wennen voor ze om met nieuwe mensen op te trekken. Gelukkig hadden wij ons eigen groepje maar hierdoor was er wel een beetje een 2 splitsing. Die dag reden we naar Lake Aniwhenua, een mooie lodge aan het water waar ze een echt en traditioneel Maori maaltijd serveerden. Dit heet hangi en bestaat uit vlees, aardappelen en groenten die gestapeld worden in een rek en dan uren lang onder de grond in hete stenen worden gestoomd. We hebben ook nog brood zelf gemaakt met de groep en dit typisch Maori brood had wat weg van oliebollen maar dan niet zo vettig. De familie die deze lodge runt zijn dus ook Maori en willen met deze lodge weer meer aandacht en toeristen trekken naar de omgeving. Ooit was deze plek een bruisende plaats maar inmiddels is er veel armoede en is er een verlaten dorpje nog over. De dag erna gingen we naar de lokale basisschool waar we de restjes van het eten aan de kinderen mochten uitdelen. We werden uitgenodigd bij een klas van 6 a 7 jarigen scholieren en iedereen moest zich in het Maori's voorstellen. Daarna mochten de kinderen vragen stellen en was het een gezellige bende. Daarna zijn we doorgereden naar de Blue Duck lodge. Dit ligt wat meer afgelegen en in een gebied waar dus blue ducks leven, een speciale soort eend. We werden met z'n allen in een groot huis gestopt dus het was een drukke boel. We hadden de dag erna vrij en betekende voor de andere busgroep groot feest die avond. Onze groep maakte het ook gezellig maar niet zo laat. De dag erna wilden we met een groep een lange wandeling maken. Ik ben na 5 minuten omgedraaid, het was supersteil en ik wilde mijn krachten en kuiten sparen voor de dag erna. Ik ben uiteindelijk naar de waterval gelopen wat een vlakke route was maar toch nog 2,5 uur mee opgevuld. Dit was een goede warming up want de dag erna vertrokken we al vroeg omdat we de Tongariro Alpine Crossing gingen hiken. Dit is een 19,4 km lange wandeling/hike door vulkaangebied en bergen. Mocht je van Lord of the Rings houden dan kan ik je vertellen dat ik dus Mount Doom heb gezien. Nou gezien is een groot woord, het was erg regenachtig, mistig en windy dus het zicht was niet optimaal. Voor deze wandeling moet je dus goed voorbereid zijn, goede wandelschoenen, goede hikekleding, regenjas en lagen om je tegen de kou te weren. Het eerste gedeelte was zwaar, de berg op en dat is nog steeds niet mijn favoriete bezigheid. Ik liep achteraan van mijn groep en dat beviel me goed, lekker mijn eigen tempo waardoor ik heb genoten van de wandeling. Er waren stukken waar het weer je bijna wegblaasde maar langzaamaan haalde ik de top. Na de top werd het ineens droog en ging het bergaf. Het was erg glad en lastig om te dalen maar ineens zag ik het blauwe meer wat erg mooi was. Na een korte lunchpauze weer verdergelopen want ik wilde niet te veel stoppen onderweg om een goed tempo aan te houden. De hike viel me niet heel erg tegen maar ik had me op het slechtste voorbereid. Uiteindelijk heb ik er 6 uur en 45 minuten over gedaan wat ongeveer net I der het gemiddelde is. S ochtends om 9.15 vertrokken en ik was net voor 4 uur smiddags bij het eindpunt. Het laatste stuk duurde wel lang maar ja de laatste loodjes wegen het zwaarst altijd. Daarna werden we gedropt bij het hostel in het national park en daar heb ik lekker lang in de jacuzzi gezeten. Heerlijk ontspannend voor de vermoeide benen en kuitspieren. Daarna wat gegeten in het restaurant en nog een tijdje voor de tv gehangen en nagepraat met de rest over deze ervaring. Er waren zelfs 2 mensen die de hike in 4 uur en 20 minuten gedaan hadden. De meeste zaten rond 6 uur en ik was de hekkensluiter maar vond dat niet erg. Op zaterdag gingen we weer door naar Wellington en de meeste waren toch nog een beetje moe en stijf van de dag ervoor. Onderweg maakten we nog een paar stops waarvan 1 in een klein dorpje wat bekend is om de gumboots (kaplaarzen). Op een grasveld moesten we een laars ver gooien en degene die het verste kon gooien kreeg een drankje van de driver. Mn rugby talent kwam hier naar boven (ook al gooi je achterwaarts, iig genoeg gooikracht hierdoor) en ik heb van alle dames het verst gegooid. De prijs was een drankje die avond en dat is altijd welkom. In de namiddag arriveerden we in Wellington, de hoofdstad en we hebben eerst nog een rondje gelopen. Ik vind deze stad een stuk leuker en gezelliger dan Auckland. Veel meer sfeer. In het hostel was er gratis eten, pasta en daarna deden we met de hele busgroep nog een drankje in de bar ernaast. De helft blijft een paar dagen hier en de andere helft ging door met de bus. Ik blijf hier 2 dagen en spring dinsdag op de Ferry naar het Zuidereiland. Vandaag weer eens de was gedaan, wat boodschappen en de middag in het Te Papa museum met een aantal doorgebracht. Een groot museum met veel interessante info en interactieve dingen over vulkanen en oorspronkelijke inwoners en dieren in NZ. Net met z'n allen een pizza gegeten en zo nog een drankje ergens doen. Morgen ga ik een lord of the Rings toer doen dus ben benieuwd of dit nog beter zal zijn dan Hobbiton.

  • 01 Maart 2015 - 09:43

    Tanja:

    Leuk weer! Klinkt goed!

  • 01 Maart 2015 - 10:12

    Linda:

    Wat een verhalen weer en mooie foto's! Fijn dat nieuw zeeland ook zo goed bevalt

  • 11 Maart 2015 - 18:52

    Cees En Jopie:

    Weer een leuk verslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia

Reislustig persoon die besloten heeft om in september 2014 voor 7 maanden op wereldreis te gaan. Mijn motto is dat ik liever spijt krijg van de dingen die ik gedaan heb dan spijt van de dingen die ik niet gedaan heb. Ga je mee op mijn reis?

Actief sinds 22 Sept. 2014
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 10377

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 21 April 2015

Myanmar, Australie, Nieuw-Zeeland en Fiji

Landen bezocht: