Myanmar samenvatting - Reisverslag uit Surry Hills, Australië van Patricia Klerks - WaarBenJij.nu Myanmar samenvatting - Reisverslag uit Surry Hills, Australië van Patricia Klerks - WaarBenJij.nu

Myanmar samenvatting

Blijf op de hoogte en volg Patricia

13 Oktober 2014 | Australië, Surry Hills

Eindelijk mijn samenvatting van mijn reis door Myanmar. Ik wilde hier al eerder aan beginnen maar de tijd vloog voorbij op de georganiseerde reis of ik was gewoon te moe om nog te schrijven. Belofte maakt schuld en zonder jetlag kan ik dus eindelijk mijn verhaal doen.

We zijn dus in Yangon begonnen. Rustig begonnen met het verkennen van de stad en s avonds het kennismakingsgesprek met diner gehad.De dag erna zijn we eerst naar de meest bekende stupa genaamd schwedagon pagode net buiten Yangon gegaan. 107 meter hoog en heel veel goud. Opvallend was dat wij bijna de enige toeristen waren en veel aangestaard waren. S Middags zijn we naar de golden rock in Kinpun (de bergen) gereisd. Het was een avontuur om er te komen, met z'n allen en nog vele andere toeristen werden achterin in een open truck op stalen banken naast elkaar gezet, beter gezegd geplet. Onder ons zakken met rijst waardoor mijn knieën vastzaten geklemd tegen de banken ervoor. Na 45 minuten en een paar blauwe knieën uiteindelijk boven aan de berg gekomen. Ik ben wel wat gewend qua vervoer maar niet iedereen was te spreken over deze rit. Laten we zeggen dat 3 goedgebouwde Amerikanen deze rit niet snel zullen vergeten. Ach, mijn ervaring leert dat elk reisgezelschap wel een zeurpiet heeft. O, of mag ik zeurpiet ook niet meer gebruiken tegenwoordig? Het nieuws uit Nederland blijkt alweer over Sint en zijn trouwe "helpers" te gaan. Maar terug naar de golden rock, een grote rots die op een andere rots hangt boven op een berg, 1200 meter hoogte. Erg mooi vooral bij zonsondergang. Het was in de bergen wel wat frisser, volgens de gids koud. Ik had mn fleece meegenomen maar was nergens voor nodig. Voor onze begrippen was het wat frisser, maar met 25 graden nog prima te doen. De dag erna terug naar Yangon gereisd en onderweg nog wat pagodes bezocht. Vanuit Yangon hebben we het vliegtuig naar Mandalay in het noorden genomen. Myanmar is ontzettend groot en veel wegen zijn nog niet zo goed dus vliegen is een betere optie, anderhalf uur maar. Mandalay is een grote stad waar de invloed van de chinezen te merken is aan de vele winkels met elektra en disco lichtjes. Mandalay heb ik al besproken in een van mn andere verslagen. Vlakbij de stad ligt de langste teak/houten brug ter wereld. Mooi en leuk om er overheen te wandelen en prachtig bij zonsondergang. Ook zie je veel monniken langslopen, wel vaak met een mobieltje in de hand. Na 2 dagen zijn we per boot verder gereisd over de Ayeyarwaddy rivier. Een toch van 8 uur en veel pagodes te zien langs de oevers. Uiteindelijk aangekomen in Bagan, een stad die in de 11e eeuw is opgericht en samen met Angkor in Cambodja tot de meeste belangrijke tempel en pagode complex in Azië wordt genoemd. Bagan wordt vaak ook als afbeelding op ansichtkaarten gebruikt of getoond op tv als Myanmar besproken wordt. Je ziet dan een geweldig uitzicht met heel veel pagodes en eventueel een luchtballon erbij. Ik wilde ook graag met een luchtballon mee maar ze waren allemaal al volgeboekt tot aan de 15e van oktober. Helaas maar wel weer 300 us dollar uitbespaard. We hebben dus een aantal van de meer dan 2000 tempels bezocht en zelfs een zonsondergang en opgang vanaf een tempel gezien. In Bagan kan je dus ook ebikes huren, een soort kleine en lichte scooter waarmee je lekker door de regio kan rijden. Ideaal bij een temperatuur van 37 graden. Niet iedereen kon goed overweg met het temperament van de gashendel maar ik had nergens last van en reed voorop. Die van mij ging zelfs harder dan de rest.... toeval? In Bagan is lacquerware de lokale nijverheid en souvenir. Dit zijn dus borden, bekers, schalen etc gemaakt van riet met vele lagen gehard en gedroogd coating en prachtige beschilderingen of kervingen. Bij een workshop zagen we hoe veel tijd en priegelwerk hierin gaat zitten. Na 2 dagen Bagan zijn we doorgereisd naar kalaw. Onderweg zijn we gestopt bij Mount Popa, een vulkanische berg waar je met een trap omhoog kan klimmen. Het duurt 20 minuten en onderweg zijn er veel apen die je lastig kunnen vallen. Bovenop weer meer tempels en een prachtig uitzicht. Ik had een korte broek aan wat niet mag bij tempels omdat de knieën en schouders bedekt moeten zijn. Daarom had ik een longyi (soort van wikkelrok die alle vrouwen en mannen in Birma dragen) erover aangedaan. Ik had golden leaves op mn wangen laten schminken dus ik zag er blijkbaar erg ingeburgerd uit. Ik ben dus met regelmatig gevraagd om op de foto te gaan met de locals en vele wezen naar mn wangen omdat ze die gouden bladeren (typisch voor Birma) erg leuk vonden bij een buitenlander. In Kalaw zijn we s ochtends 5 uur gaan hiken om een bergstam te bezoeken. Onderweg hebben we weer veel toiletspullen van het hotel en snoep uitgedeeld aan de locals. S ' avonds hebben de lokale bar van de Bagan bezocht. Ik heb nog nooit zo'n smerige bar gezien.de eigenaar heeft de bar al 17 jaar en ik vermoed ook nog nooit schoongemaakt in die tijd. Het was erg klein en smal maar wel ontzettend gezellig. Zo fout dat het leuk was. Er waren wat locals die gitaar speelden en zongen. Soms een Engelstalige melodie maar de text was in het Birmees. De specialiteit was rum sour: rum met suiker en limoen. Gelukkig zat er alcohol in waardoor we ons meteen een stuk schoner voelden in de bar. De drankjes waren lekker en voor 1000 kyat (1 USD) per stuk hebben we er erg van genoten. De volgende dag, sommige met een kater, zijn we naar Inle Lake gegaan. Onderweg hebben we de Pindaya grotten bezocht waar we ontelbaar veel buddhas in een grot hebben gezien. Er was zelfs een doolhof en overal waar je keek waren er buddha beelden. Erg indrukwekkend. Inle Lake is een groot meer waar veel dorpen op zijn gebouwd dmv houten huizen. Alles en iedereen verplaatst zich per boot en vissers hebben een eigen manier gevonden om te vissen door hun been te gebruiken om te roeien en dus hun handen vrij hebben om de netten te bedienen. We hebben veel verschillende dingen gezien zoals een pagode en diverse workshops: bamboe, zilversmid, parasol, houtsnijwerk, gewone smid, cheroot/sigaretten etc. Beetje een overdosis aan workshops maar het erg mooi om te zien hoe deze mensen een manier hebben gevonden om een eigen samenleving op te bouwen en zichzelf ondersteunen. Ze verbouwen zelfs tomaten en andere planten op het water dmv de modder en slib die ze van de bodem halen en hiervan een laag op het water hebben gecreëerd. Na een lange dag op het meer heb ik me laten verwennen door een been en voetmassage. S avonds hebben we ook nog een wijnfabriek en proeverij bezocht, raar om te zien maar erg lekker. Wijn is een luxe in dit land en ze hebben maar 1 fabriek maar de smaak van alle 4 verschillende wijnen waren prima. Niet verwacht in dit land maar een lekker wijntje bij zonsondergang was heerlijk.Na 2 dagen bij het meer zijn we weer terug naar Yangon gegaan om de reis af te sluiten. Met een vrije middag en een gezamenlijk afscheidsdiner zit het avontuur in dit mooi land er al weer op. Ik zou iedereen zeker aanraden om er heen te gaan als je natuurlijk van dit soort bestemmingen houdt. Ik vraag me af hoe het over 20 jaar zal zijn en of dit land dan zijn charme verloren zal hebben. Toch ben ik ook blij dat het land aan het veranderen is en dat er hopelijk voor alle inwoners veel positieve dingen en meer welvaart brengt. Wij hebben de plaatsen gezien die open zijn voor toeristen maar er zijn nog steeds veel plekken die wij niet mogen zien.

  • 13 Oktober 2014 - 15:11

    Cees En Joie:

    Leuk verslag Patricia. Zie alle beelden van jouw verslag gewoon voor ons. :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia

Reislustig persoon die besloten heeft om in september 2014 voor 7 maanden op wereldreis te gaan. Mijn motto is dat ik liever spijt krijg van de dingen die ik gedaan heb dan spijt van de dingen die ik niet gedaan heb. Ga je mee op mijn reis?

Actief sinds 22 Sept. 2014
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 10419

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 21 April 2015

Myanmar, Australie, Nieuw-Zeeland en Fiji

Landen bezocht: