Sydney & Blue Mountains - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Patricia Klerks - WaarBenJij.nu Sydney & Blue Mountains - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Patricia Klerks - WaarBenJij.nu

Sydney & Blue Mountains

Blijf op de hoogte en volg Patricia

17 Oktober 2014 | Australië, Katoomba

Na dagen rondlopen door Sydney heb ik veel gezien en erg genoten van de stad. Ik heb het op dinsdag en woensdag rustig aan gedaan. Nog steeds last van een verkoudheidje en dat gecombineerd met frisser weer (14 graden) en meer regen, dus lekker wat langer geslapen en later de stad in. Sydney is prima te voet te doen en ik heb inmiddels veel dingen gedaan zoals:
Sydney Tower: hoge toren met een 360 uitkijk over de stad
Hyde Park: groot park waar elke avond een noodle markt event was, vooral de Koreaanse aardappel chips op een stick waren heerlijk
The Rocks: kleine maar gezellige wijk bij de haven en naast de brug waar ik geen genoeg van krijg. Ik heb hier ook een gratis Tour gedaan en erg interessant om te horen wat voor geschiedenis er is. Let wel geschiedenis is een betrekkelijk begrip want het oudste huis dateert uit 1600!
Chinatown: de Aziatische invloed is enorm, niet alleen in deze wijk.
Harbour Bridge: Ja ik heb eroverheen gewandeld van de ene naar de andere kant. Gewoon wandelen via het wandelpad en dus niet over de brug zelf. Je kan dus over de brug wandelen wat me erg leuk lijkt maar de prijs is wat minder leuk. Ik kan het altijd nog doen als ik terug ben in de stad in februari voordat ik verder vlieg.
Circular Quay: haven waar alle ferries vertrekken en waar je gewoon lekker kan wandelen en kan kijken naar de zee en het Opera house.
Botanische tuin: groot park naast het opera house waar je lekker kan wandelen zonder de hectiek van de stad te merken.
The national art gallery: openbaar museum waar een aantal verdiepingen dicht waren voor een updatemaar heb wel genoten van Monet en het gratis internet.
Opera house: nog geprobeerd om een musical met korting te zien maar dat was nog erg prijzig of het risico lopen om het meeste van het podium niet te kunnen zien (restricted seats)

Donderdag was een aparte dag. S ochtends Eerst mijn vader gebeld voor zijn verjaardag. Het wAs daar nog net voor 12en op woensdag en hij had nog wat visite. Ik moest om 9 uur weg om de trein te halen naar caringbah, een buitenwijk van Sydney. Ik had nl afgesproken met Les, de eigenaar /Timex en Guess distributeur in Australia. Hij haalde me op in zijn Porsche Cayenne van het station, wat een luxe! Ik had Les vorig jaar 1 keer ontmoet en mijn bezoek was gewoon vriendschappelijk. Hij heeft een rondje door de wijk gereden en daarna het kantoor laten zien en mij aan veel mensen voorgesteld. Verders nog wat gekletst over Timex en horloges en van alles. Rond lunchtijd weer bij het station afgedropt en weer terug gegaan naar het centrum, toch nog zon 45 minuten. In de trein realiseerde ik mij ineens dat ik nog een hepatitis B vaccinatie (2e) moet hebben, hiervoor was te weinig tijd in NL voordat ik vertrok. Ik heb dus een reisdokter gevonden op George street, de grote en lange straat in het centrum. Ik wilde ook nog een bankrekening openen. Na info van andere backpackers en online blijkt dit erg handig in Australië te zijn. Het scheelt natuurlijk ook kosten en dan hoef ik ook niet met groot geld over straat. Ik was na aanraden bij de NAB naar binnengelopen maar die wilde het niet doen ondanks dat het heel makkelijk is en daar op dat filiaal ook een andere backpacker voor een half jaar verblijf het had geregeld. Bij mij wilde ze weten hoe lang ik bleef en toen werd meteen gezegd dat ik 2 jaar of evt 1 jaar minimaal moet blijven. bullshit achteraf maar goed ik ben verder gaan kijken. Weer een andre nab filiaal geprobeerd maar die wilde het niet doen omdat het druk was en te weinig personeel. Ik was dus klaar met de Nab en ben naar Westpac aan de overkant gelopen (ook 1 vd grote 4 banken) en daar was het ook druk maar maakte ze wel tijd voor mij en vonden ze een half jaar niet te kort. Ik heb maar een half jaar gezegd voor het geval 4 maanden tekort zou zijn en mijn visum is maximaal 6 maanden geldig mochten ze die willen checken. Ik laat de bankpas naar vrienden in brisbane opsturen dus binnenkort wat meer gemak met de financiën. Donderdag vloog dus voorbij en terug op de dorm waren er allemaal nieuwe gezichten. Weer een nieuwe mix en men was iets minder spraakzaam. Sommige mensen blijven maar 1 nacht dus meer dan een hoi zit er vaak niet in, of ze lagen al in bed tegen de tijd dat ik s avonds terug kwam. Mijn tas gepakt want vandaag/vrijdag had ik een trip naar de blue mountains geboekt. Een mooi Unesco natuurpark met fantastische uitzichten. Ik was gewaarschuwd door veel mensen dat er 2 dagen geleden nog sneeuw was dus ik was bang niet genoeg warme kleding te hebben. Ik heb een fleece vest en een regenjas maar verder weinig bijzonders. Toch voor de zekerheid maar een thermotop met lange mouwen gekocht bij de outdoor winkel Khatmandu. Nu al mijn lievelingswinkel, soort van Bever maar nog beter afgestemd op outdoor en reizen. Nog wat tips van de kassamedewerkster gehad, iedereen is erg vriendelijk en maakt graag een praatje. Ik was blij met mn thermo, gelukkig niet vrieskoud maar best fris als de zon er niet was en dan is zon laag toch wel lekker zonder meteen een dik vest aan te trekken. Er was zelfs een meisje uit Hong Kong met korte broek, ze had geen warme kleren meer want ze kwam uit t Noorden. Ik kreeg medelijden met dr en bood mn regenponcho aan. Bij een korte stop zag ik pantys te koop bij de supermarkt en die tip heeft ze graag aangenomen. Toch had ze het koud maar niet meer zo erg. We werden vanochtend om 7.30 opgepikt door one gids Smokey. Een soort hippie op leeftijd a la crocodile dundee stijl met hoed en krokodiltanden. Helaas waren zijn grappen erg flauw en vond hij zijn eigen stem en verhaal erg interessant. Hij kon ons wel veel vertellen over het gebied, flora en fauna en geschiedenis. Hij voelde zichzelf nogal jong en wilde met name bij de jongeren popiejopie doen en liet mij wat meer links liggen. Geen gemis voor mij maar blij dat ik hem maar 1 dagje hoefde mee te maken. We zijn Sydney uitgereden om eerste Kangaroos te spotten. Daarna doorgereden via de kleine dorpjes om naar de blue mountains te gaan. We hebben eerste een mooie waterval bezocht waarvoor we heel veel trappen omlaag moesten. Helaas ook weer omhoog en dat gaat mij nog steeds niet goed af. Wandelen de hele dag geen probleem maar uphill ben ik waardeloos. Langzaam en puffend, tja niet aan mij besteed maar gelukkig ken ik mijn beperkingen. Een aantal Engelse meiden liepen voor mij te puffen maar dat kwam ook door de alcohol van de avond ervoor. Op mijn eigen tempo weer terug naar de top en inmiddels al weer tijd voor een kipsandwich die goed smaakte na 2 uur hiken/bergop. Daarna zijn we naar een ander uitkijkpunt gegaan om de three sisters te zien. Dat zijn 3 bergtoppen naast elkaar waar het verhaal gaat dat het 3 zussen zijn die in steen zijn veranderd. Deze tocht ging ook omlaag via trappen maar hier zat een leuk einde aan. We gingen nl omhoog met de meest steile railway ter wereld, erg leuk maar ook veel te kort. Daarna ben ik gedropt in het hostel in Katoomba omdat ik nl 2 dagen in dit gebied verblijf. Katoomba is een klein dorp en heb nog even inkopen gedaan bij de lokale supermarkt. Na dagen uit eten, had ik weer eens zin om zelf te koken en de keuken in dit hostel is erg groot. Morgen ga ik namelijk abseilen! Dit wilde ik al eerder maar vorig jaar werd het gecancelled door te weinig mensen. En hier is het echt de moeite waard. Ik heb er zin in.

Ik moet wel wennen aan mijn vrijheid. Na 2 weken een georganiseerde reis, was het toch wel apart om een ritme te vinden voor Sydney. Lekker die vrijheid maar toch raar dat ik niks hoef. Myanmar voelde meer als een vakantie en ik heb het gevoel dat ik weer aan het werk moet. Ik denk een kwestie van geduld en gewenning maar zeker geen slecht gevoel. Op zondag reis ik door met de Greyhound bus naar Coffs Harbour. Ik heb genoeg gezien van de grote stad en tijd om nu andere plekken te gaan verkennen.

  • 17 Oktober 2014 - 18:38

    Stephanie:

    Weer genoten van je verhaal!! klinkt allemaal heel goed. Dat wennen komt van zelf wel voor je het weet wil je er blijven haha. Hier verder alles goed echt herfstachtig weer maar morgen (zaterdag) word het weer iets warmer.

    Kijk nu weer uit naar je volgende verslag

  • 17 Oktober 2014 - 22:02

    Marijke:

    Wennen gaat goed komen.....lekker genieten!

  • 18 Oktober 2014 - 09:30

    Cees En Jopie:

    Met plezier gelezen Patricia! Een boeiende trip! Wacht op verdere berichten!

  • 18 Oktober 2014 - 18:04

    Lia:

    Hoi Patrieske,

    Wat leuk dat we zo door jou mooie verhalen en foto's een stukje van de wereld zien en beleven.
    En je weet toch wel:alles went behalve 'n ..........

    Groetjes en we wachten met veel genoegen op het vervolg.

  • 22 Oktober 2014 - 03:43

    Saskia:

    Mooi verhaal, ik herken nu de mooie blaar foto op Facebook :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia

Reislustig persoon die besloten heeft om in september 2014 voor 7 maanden op wereldreis te gaan. Mijn motto is dat ik liever spijt krijg van de dingen die ik gedaan heb dan spijt van de dingen die ik niet gedaan heb. Ga je mee op mijn reis?

Actief sinds 22 Sept. 2014
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 10385

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 21 April 2015

Myanmar, Australie, Nieuw-Zeeland en Fiji

Landen bezocht: