Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Patricia Klerks - WaarBenJij.nu Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Patricia Klerks - WaarBenJij.nu

Great Barrier Reef

Blijf op de hoogte en volg Patricia

24 November 2014 | Australië, Cairns

Yes! Ik heb mijn PADI duikbrevet gehaald en 10 duiken in de pocket! De eerste 2 dagen begonnen in het zwembed en klaslokaal. Veel theorie doorgenomen aan de hand van een boek en een video. Ik moest toch een medical ondergaan, een nekhernia klinkt altijd erg, ook al ben ik genezen en reis ik al weken met een backpack rond. Maar goed, better safe than sorry. De keuring werd gedeeltelijk door de verpleegster uitgevoerd: bloeddruk, longinhoud blaas test etc en zelfs in een beker plassen. Daarna door naar de dokter die verbaasd vroeg of ik alleen voor de hernia naar haar doorgestuurd was. Ik had binnen no time een handtekening en vrijwaring. Weer snel terug naar klaslokaal om wat theorie in te halen en daarna het zwembad in om te oefenen. Ik heb ooit als kind in het zwembad gedoken en op de middelbare school maar toch kan ik me niet meer goed herinneren. Het was even wennen qua ademen, het is een gesloten mondstuk waar je door ademt en dat is toch een andere ervaring. De oefening gingen goed maar toch wennen vooral als je je masker vol met water moet laten lopen en weer leegblazen. De groep bestond uit 6 man in totaal: Sebastiaan (Nederlander,net afgestudeerd), Carey (uit Finland), Tim (Noor), Lucy en Oscar (stel uit de UK). De instructrice heette Ashleigh en komt uit Texas. Ze was erg aardig en hielp ons heel erg met de theorie, ze willen dat je slaagt maar het wel begrijpt natuurlijk. We hebben op de eerste dag in de middag in het zwembad geoefend. Veel dingen onthouden en oefenen. De 2e dag begonnen we in het zwembad en dat was eigenlijk herhaling van de oefening die ineens een stuk makkelijker gingen. Aan het eind nog een theorie examen gedaan en allemaal geslaagd natuurlijk. Op zaterdag gingen we op de boot. De eerste boot was een dagboot/catamaran. Deze boot was hectisch, veel dagmensen, niet alleen voor duiken maar ook om te snorkelen. We hebben 2 duiken gedaan en ook weer even wennen in het zoutwater. Maar ontzettend mooi en indrukwekkend. Na de lunch hadden we de transfer naar de grote boot waar we 3 dagen zijn gebleven. Dit was een ruime boot met een aantal zonnedecks, duikdeck, eetzaal en cabins voor 2 personen om in te slapen. Na het welkom moesten alweer klaarstaan voor onze eerste echte duikbriefing. Om 4uur weer jezelf in een wetsuit hijsen en je uitrusting checken en aandoen. De dag erna was een drukke dag met veel duiken. De eerste om 9 uur, daarna om 11 uur, om 4 uur en nog een nachtduik om 7 uur 's avonds. De eerste duik om 9 uur was onze 4e duik en dus ook de laatste om je PADI brevet te krijgen. Om 11 uur was onze eerste fun dive, geen dukinstructrice meer nodig en ons groepje trok er zelf op uit. Een beetje onwennig zonder begeleiding maar nog leuker. Je hoeft geen oefeningen meer te doen en kan dus meer genieten van de omgeving en de vissen. We hebben allemaal ook een adventure cursus gedaan. Je doet dan 3 gespecialiseerde duiken die meetellen voor advanced (vervolg op je eerste open water padi brevet). We hebben drijfkracht geoefend, uit een boot gevallen en diepe duik (tot max 30 meter ipv 18 meter). Vandaag hebben we ook nog 3 duiken gedaan, om 6.30 s'ochtends, 9 uur en 11 uur. De tijd vloog voorbij. Voor elke duik/een half uur vantevoren heb je een briefing over de omgeving, duikcondities etc. Dan je spullen aandoen,klaarstaan en duiken. Je bent zo een uur kwijt waarvan wij vaak rond de 30 tot 40 minuten onderwater waren. Daarna spullen weer uit, een 30 seconde douche en dan je logboek invullen of papieren invullen. Tussendoor nog eten wat ook allemaal erg goed was. Soms even tijd voor een powernap maar meestal meteen weer door naar de volgende duik. Er waren ook veel andere mensen aan boord en je kon dus met een hoop mensen kennismaken en gezellig praten, vooral tijdens het eten in de eetzaal of op het achterdek. We lagen 's avonds vroeg in bed, rond 9 of 10 uur was je kapot en klaar om naar bed te gaan. Al met al was het een geweldige ervaring en ik heb dus mijn PADI brevet op de Great Barrier Reef gehaald. Ik kan me geen betere en mooiere locatie dan hier bedenken. Ik ben nu weer terug in het YHA hostel in Cairns. Doodop maar ontzettend blij met mijn geweldige ervaring. Ik had voor mijn vertrek de dorm met 3 andere meiden gedeeld en die zag ik vandaag weer. We hebben nog een avond samen wat gedronken afgelopen donderdag dus het was gezellig om ze weer even te zien vandaag. Ik ga morgen e overmorgen al weer op een nieuwe excursie, naar Cape Tribulation en Daindree Forest (via Port Douglas). Dan kom ik weer terug voor een nachtje naar Cairns en dan denk ik weer doorreizen. Waarschijnlijk naar Darwin en de outback. Daar moet ik me nog in verdiepen maar voor nu ga ik lekker uitrusten. 10 duiken in 3 dagen is vermoeiend maar zekers de moeite waard. Mijn favoriet was de nachtduik waar we veel haaien hebben gezien. Heel anders in het donker, je ziet niet ver en hebt een zaklamp nodig om iets te kunnen zien. Ik zal morgen wel een lijst maken van alle vissen e.d. die ik gezien heb. Wordt vervolgd!

• 24 November 2014 - 12:59

Stephanie:

Allereerst gefeliciteerd met het behalen van je brevet toppie!!!
    En inderdaad waar kun je dat beter doen dan daar!!
    Zo te lezen vermaak je je wel staan er nog meer avonturen op je programma?
    Ben benieuwd naar je vissen lijst haha

Benieuwd naar je volgende avontuur/verslag!!!!

• 24 November 2014 - 18:12

Jac:

Wat fijn dat jij je brevet hebt gehaald en daarmee de wereld onder water ook kunt bekijken.

Vraag of je Pa overkomt dan hij zijn brevet ook gebruiken

Op naar de volgende mooie avonturen

• 25 November 2014 - 19:29

Jan En Gerry:

Proficiat met het behalen van je brevet. Weer iets wat je af kunt strepen van je lijstje.
    op naar het volgende avontuur.

• 26 November 2014 - 16:17

Cees En Jopie:

Gefeliciteerd! Mooi voorbeeld van het nuttige met het aangename verenigen! Boeiende vakantie Patricia!