Roadtrip Perth - Darwin - Adelaide - Melbourne - Reisverslag uit Southbank, Australië van Patricia Klerks - WaarBenJij.nu Roadtrip Perth - Darwin - Adelaide - Melbourne - Reisverslag uit Southbank, Australië van Patricia Klerks - WaarBenJij.nu

Roadtrip Perth - Darwin - Adelaide - Melbourne

Blijf op de hoogte en volg Patricia

27 Januari 2015 | Australië, Southbank

Eindelijk weer een teken van leven! Zoveel meegemaakt, zoveel te vertellen. Waar moet ik beginnen? Toch maar bij het begin en wel 2 januari. Het lijkt zo lang geleden alweer. Op 2 januari verzamelden bij het hostel van de andere 3 Hollandse meiden (Simone, Marloes en Isabelle). Het duurde een tijd voor alles in de auto gepropt was en afscheid genomen was. Ik was klaar voor een nieuw avontuur. Perth is geen slechte stad maar na een paar dagen wil ik weer verder. Ik zat dus in een auto met 3 andere Hollandse meiden, 2 uit Brabant en 1 uit Amsterdam (Simone, Marloes en Isabelle). Perfecte mix dus. De auto is een Holden Commodore in het wit maar met oranje velgen. Ode aan Holland en lekker opvallend. Ja zo'n auto met 4 meiden en volgeladen met zooi, dat trekt natuurlijk veel bekijks. We hadden de muziek op vol vermogen dus we werden wel opgemerkt. We hadden weinig research gedaan dus eigenlijk geen idee waar heen te gaan behalve in grote lijnen. Gelukkig waren we samen met een andere auto, een Amerikaan/Shayne en hij had 2 Duitsers in de auto (Lisa en Marlon). Shayne had het wel uitgezocht en hij heeft heel wat dingen ingepland die we anders misschien wel gemist hadden. Zijn bijnaam was ook Captain America, een goede regelneef. Normaal ben ik ook wel van t regelen maar sinds ik reis heeft dat zich tot een minimum beperkt. Ik kan iedereen de west kust aanraden, zo mooi qua landschap, heel divers en nog erg ruig. Maar ik zou het dan wel in een ander seizoen doen. Ja je moet toch een beetje gek zijn om in het regenseizoen de westkust te doen. De hitte en insecten kunnen je gek maken. We hebben in totaal 11 dagen gedaan over het stuk van Perth naar Darwin, ongeveer 7000 km. Das best vlot maar we hebben het eigenlijk wel relaxed aangepakt. Elke dag op ons gemak opgestaan, ontbijtje maken, spullen inpakken en rijden maar en stoppen waar we wilden of omdat er iets te zien was. Op het stuk van Perth naar Exmouth en Broome waren nog genoeg dingen te zien. Bv. Dolfijnen bij Monkey Mia, snorkelen bij Ningaloo Reef en haaien/schildpadden spotten, The Pinnacles (soort uitstekende/omhoogstekende stenen), blowholes (waterspuitende gaten aan de kust), restantje van een cycloon dmv een zandstorm. We hebben dus echt gekampeerd. We hadden 2 tenten, 1 grote waar de 2 Brabantse meiden in sliepen en een kleintje waar ik met Isabelle in lag. Dat was aan de krappe kant en 1 matras liep leeg dus we hebben afgewisseld. De ene in de auto op de achterbank en de ander in de tent en dan om en om. Ik heb het beste in de auto geslapen maar dat was ook erg warm. En als je de deuren openzet dan komen de vliegen of muggen naar binnen dus het was vaak kiezen of delen. Shayne had een uitklaptent op het dak waar hij met z'n 3en insliep. Onze auto had geen airco en je moet dus wel gek zijn om in het regenseizoen met de hitte de westkust te doen. Dat betekende dus ramen open en elkaar natspuiten met een plantenspuit met water. Dat gaf enige en hele korte verkoeling maar je kan het vergelijken met een constante föhn op je gezicht. Gelukkig waren de eerste dagen niet zo erg maar daarna werd het steeds warmer. Natuurlijk ook regelmatig tanken onderweg en inkopen doen. Ondanks de beperkte budgetten van iedereen hebben we goed gegeten en redelijk wat afwisseling gehad (niet alleen pasta of noodles). Het scheelt dat we met z'n 7en waren waardoor je de kosten kan verdelen. Natuurlijk hebben we ook de nodige alcohol ingeslagen. Ja als je kampeert dan heb je 2 grote bezigheden: koken en daar hoort natuurlijk een drankje bij. En de alcohol helpt natuurlijk als het te warm is om in slaap te vallen. We hebben ook een paar keer s avonds gereden om wat meer kilometers te maken. Ze zeggen dat je dus niet in het donker moet rijden en ik begrijp nu waarom. Ik heb vaak gereden/gewisseld en 1 avond reed ik door een nationaal park. Ik heb nog nooit zoveel wild op of over de weg zien wegschieten. Kangaroos, koeien, wallabies, konijnen, vogels, padden, paarden etc. Vooral Kangaroos zijn dom en springen het liefst voor je auto ipv weg. Ik reed dus en ineens staat er midden op de weg een megakoe stil! Ik heb vol op de rem getrapt en het scheelde weinig, minder dan een meter ruimte. Ik dacht echt dat ik hem ging raken. Ja daarna nog zachter gaan rijden maar het was gewoon een grote parade van dieren die op of langs de weg schieten. In Broome hebben 1 nacht in een hostel geslapen, even een normaal bed en airco. Deze stad was niet echt boeiend, weinig te doen of te zien vanwege het regenseizoen. Die avond wezen stappen maar de bars sluiten vroeg dus een feestje gebouwd in de kamer van het hostel. In Broome stapte Lisa uit, zij bleef daar een paar dagen voordat ze verder vloog. We aren daar niet echt rouwig om. Ze viel een beetje buiten de groep. Haar Engels werd met de dag slechter en iedereen moest wel 5 keer vragen wat ze zei. Na Broome gingen we verder naar Darwin maar op dit stuk was weinig te beleven dus we hebben goed doorgereden. Onderweg heb je een paar dorpjes maar deze zijn "droog" wat betekent geen alcohol. In deze dorpen wonen veel aboriginals en de sfeer is niet echt gezellig. Tanken en weer verder dus. Net voor Darwin hebben we ook nog Kakadu nationaal park bezocht. Helaas hebben we bijna niks gezien. De meeste dingen waren gesloten en het was zo warm dat we weinig puf hadden om te wandelen of iets te doen. Het informatie centrum in Katherine had verteld waar we vrij konden kamperen maar alle kampeerlocaties waren dicht. Best lastig als je s avonds in het donker aankomt. Uiteindelijk maar op een look out plek gekampeerd. We hebben trouwens overal gratis gekampeerd, via de app wikicamps kun je overal campsites vinden en reviews lezen. Een super app en erg nuttig. Dat betekende dus niet altijd toiletten maar meestal vonden we een tafel belangrijker, om op te koken of om bier/goonpong op te spelen. Uiteindelijk in Darwin aangekomen waar we in het hostel verbleven waar ik de vorige ook zat. Deze ronde was het hostel schoner. De 4 Hollandse meiden op een kamer en de 2 jongens in de kamer ernaast. Hier ben ik 2 nachten gebleven. De meeste bleven hier dus we zijn met z'n allen uitgeweest om de roadtrip goed af te sluiten. Ik had besloten om verder te gaan en ik had een goede deal gesloten met Simone, de eigenaresse van de auto. Zij zou vanuit Darwin naar NZ vliegen en kon de auto niet meenemen. Zij deelt de auto met 2 andere meiden die in Melbourne wonen. Dus ik bood aan om de auto naar Melbourne te rijden zodat ze hem niet meteen hoefde te verkopen in Darwin en er dus ook geen shitprijs voor krijgt. Ze was superblij met deze oplossing en ik ook, een gratis auto! Vanuit Darwin zijn Shayne en ik verdergegaan naar het zuiden. We hadden geprobeerd om wat mensen te krijgen die meewilden rijden maar helaas weinig animo door het verkeerde seizoen. Shayne had nog een stel in de auto, een Italiaan met zijn Japanse vrouw. Apart stel maar wel gezellig. Zij stapten in Uluru uit en daar stapte een Franse jongen op die meereed naar Adelaide. Ik heb dus van Darwin naar Adelaide in mn eentje gereden in de auto. Shayne was bijna blut en hij had die mensen gevonden dus ik vond het prima dat hij ze mee liet rijden en dus aan z'n benzinekosten kon bijdragen. Ik heb me prima vermaakt in mn uppie, muziek op vol, genieten van het uitzicht en rijden maar. Ik had dit stuk al een keer gedaan maar met een toer en niet een eigen auto. We hebben dus wel een beetje doorgereden, ook vanwege de hitte bij Uluru/Ayers Rock waar het nu geen 44 graden was maar richting de 40 graden. Gelukkig kan ik de hitte nu beter hebben en vond ik het wel meevallen. Ik had wel constant déjà vues, allemaal dingen gezien die ik anderhalve maand geleden ook heb gezien. Het verschil was dat het nu allemaal veel groener was door het regenseizoen. Wij hebben gezwommen bij de mataranka thermal Pools, de daily waters pub bezocht (meest afgelegen pub in Australië), larimah hotel bezocht (helemaal rose), Devils Marbles (ronde stenen) en natuurlijk ook Ayers Rock. In Coober Pedy kwamen we s avonds aan en het hostel was te duur dus buiten de stad op een gratis kampeerplek overnacht. In Coober Pedy ben ik voor de 2e keer aangehouden, mn lamp was halfkapot. De eerste keer werd ik aangehouden in Exmouth, de auto vol met backpackers en oranje velgen ziet er apart uit dus ik snap wel waarom we werden aangehouden. Ze geven je altijd een blaastest en willen je internationaal rijbewijs zien en daarna is alles prima. Na Coober Pedy zijn we doorgereden naar Adelaide. Ik had mazzel, Shayne heeft 4 maanden in deze stad gewerkt en hij kon dus een gratis bed regelen in z'n oude huis. En dat huis was groot met echte bedden en een goede douche. Daar zijn we 2 nachten gebleven, nieuwe mensen gezocht voor de trip van Adelaide naar Melbourne en wat research gedaan naar de Great Ocean Road. Uiteindelijk hebben een nieuwe mix bij elkaar gesprokkeld: 2 Françaises, 2 Duitsers, Franstalig Zwitser. Deze ronde heb ik in de tent van Shayne geslapen, een goed matras en lekker hoog boven de grond. De groep kwam geleidelijk aan ook wat losser. Ik had de Franstaligen in mijn auto en mijn Frans is inmiddels weer een stuk beter. Soms wel lastig om te concentreren tijdens het rijden en Frans te praten. Ik heb dus alle talen gepraat, Frans, Duits en Engels. De Great Ocean Road is minder dan 300 km wat betekent dat je veel stopt onderweg. Erg wennen en een groot verschil met de westkust en de red center. Daar kun je lekker urenlang doorblazen zonder te stoppen. De Great Ocean Road was wel mooi maar ik was niet mega onder de indruk. Veel uitzichten leken op elkaar, dezelfde rotsformaties. Het hoogtepunt de 12 Apostelen (zijn eigenlijk 7 rotsen die man ziet ipv 12) was mooi maar niet mindblowing. Misschien ben ik iets te verwend door de ruige westkust. Ik vond de Grotto en het strand bij Loch Ard Gorge wel erg mooi. We hadden 3 dagen in de planning maar hebben er nog 1 dag aan toegevoegd omdat niemand haast had om in Melbourne te zijn. Onderweg hebben we ook nog Bells Beach bezocht en er gezwommen. Hier worden de surfcompetities gehouden. De golven zijn hier mega, je wordt gewoon terug het strand opgesmeten als je gaat zwemmen. Shayne had z'n surfboard bij en had een paar fantastische uren om te surfen. Op de route kon je ook koala's in de bomen zien, eerst zag je de Japanners met fototoestellen en dan de koala's hoog in de bomen. Het kamperen was wat lastiger, minder gratis plekken maar uiteindelijk hebben we overal een plek kunnen vinden ook al duurde het wat langer of was het wat drukker. Vooral bij Johanna Beach was het erg moo, aan het strand, veel gras en een prachtige zonsondergang. Op zaterdag gingen we dus richting Melbourne. Ik ken Rudi (de zoon van het stel uit Brisbane en die ik dus van mijn Afrika trip ken van 4 jaar geleden) in Melbourne en wilde met hem afspreken. Hij bood me een slaapplaats aan voor die nacht. Shayne had een plek in het huis voor het bedrijf waar hij werkt in de stad maar de rest had niks gepland en ook niet geboekt. Ze hebben wel 30 hostels gebeld, ook buiten de stad, maar alles was volgeboekt door de Australian Open en het feit dat het Australia Day zou zijn op maandag. Ik kreeg dus medelijden en heb aan Rudi gevraagd of hij plek had en hij was de reddende engel. 2 man op de bank, ik een Duitse meid in Rudi's bed en de ander Duitser op een matras op de grond. Rudi heeft in het bed van zijn kamergenoot geslapen die er niet was het weekend. Tja, zo ga je bij een vriend langs en sta je ineens met zooitje ongeregeld in huis! Hij moest wel lachen en noemde z'n huis zelfs Rudi's backpacker hostel. Hij heeft een dakterras dus we hebben het gezellig gehad bij hem thuis met wat drankjes. Uiteindelijk zijn we 2 nachten gebleven, hij vond het prima en op die manier kon ie ook Veel FIFA en mortal combat op de PlayStation spelen met de jongens. Op zondag kwam ook nog Izzie langs, zij was de gids op onze Afrika reis en woont dus ook in Melbourne. Gezellig oude herinneringen opgehaald. Op maandag/gisteren zijn we weggegaan bij Rudi om te verkassen naar een hostel. Het was ook Australia Day. Helaas is dit niet te vergelijken Qday. Iedereen zit in een park en drinkt alcohol, erg rustig. Wij zijn uiteindelijk naar een feest van vrienden van Rudi geweest. Gezellig kletsen en drinken. Uiteindelijk zijn we in een bar beland waar 1 van de gasten van het feest moest spelen. Dus weer laat in het hostel en daarom vandaag maar een relax/hang dag. De was gedaan, wat boodschapjes en nu dus mijn blog. Ik zit nu in een kamer met de 2 Duitsers en de Zwitser van mijn trip dus nog steeds mensen om mee op te trekken. Morgen de stad verkennen en donderdag willen we naar Philip Island om pinguïns te zien. En daarna zou ik naar Tasmanie willen gaan want dat is het enige wat ik nog niet gezien heb in Australië. Ja nog ruim 2 weken en dan vlieg ik vanuit Sydney alweer naar een nieuw land, Nieuw Zeeland. Raar om verder te trekken na de lange en leuke roadtrip maar ik heb zoveel gezien hier.....tijd voor een nieuw land!

  • 27 Januari 2015 - 13:26

    Cees En Jopie:

    Eindelijk :-) weer een verslag (je). Leuk om te lezen allemaal. Goede reis verder! Groetjes

  • 27 Januari 2015 - 13:29

    Tanja:

    Wow, wat een avontuur weer. Klinkt heerlijk!

  • 27 Januari 2015 - 15:12

    Marijke:

    Klinkt goed! :)

  • 29 Januari 2015 - 19:36

    Jan En Gerry:

    Veel kilometets gemaakt, maar dan zie je ook heel wat. Weer een leuk verslag om te lezen.
    Ben benieuwd of je naar
    Tasmasnie gaat.

  • 29 Januari 2015 - 19:37

    Gerry:

    Ik bedoel Tasmanie.

  • 30 Januari 2015 - 08:34

    Patricia:

    Bedankt voor de reacties. Aanstaande zondag vlieg ik naar Tasmanië waar ik ongeveer een week blijf en verschillende delen van het eiland ga bezoeken. Daarna naar Sydney om vervolgens naar Nieuw Zeeland te vliegen op de 11e.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia

Reislustig persoon die besloten heeft om in september 2014 voor 7 maanden op wereldreis te gaan. Mijn motto is dat ik liever spijt krijg van de dingen die ik gedaan heb dan spijt van de dingen die ik niet gedaan heb. Ga je mee op mijn reis?

Actief sinds 22 Sept. 2014
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 10430

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 21 April 2015

Myanmar, Australie, Nieuw-Zeeland en Fiji

Landen bezocht: