Fiji - Hong Kong - het einde van mijn reis - Reisverslag uit Chek Lap Kok, Hong Kong van Patricia Klerks - WaarBenJij.nu Fiji - Hong Kong - het einde van mijn reis - Reisverslag uit Chek Lap Kok, Hong Kong van Patricia Klerks - WaarBenJij.nu

Fiji - Hong Kong - het einde van mijn reis

Blijf op de hoogte en volg Patricia

20 April 2015 | Hong Kong, Chek Lap Kok

We hadden een transfer op de grote ferry/boot naar het volgende eiland genaamd Waya Lailai. Dit eiland wordt door de lokale gemeenschap beheerd wat inhoudt dat de accommodatie wat meer basic is en minder modern dan bv een buitenlandse eigenaar. Dit was al te marken aan de boot die ons van de Ferry oppikte, geen banken om op te zitten, gewoon op de grond. Na aankomst liepen we langs de marktplaats oftewel wat simpele kraampjes met souvenirs die de dames van het dorp graag willen verkopen. De verkooptechniek is blijkbaar alles opnoemen wat op de tafel ligt in de hoop dat de toeristen lang genoeg blijven plakken om iets te kopen. Deze keer kreeg ik een bed in een bure oftewel zo'n hutje dicht bij de zee. Veel meer sfeer dan een dormbed. Ik en Tess besloten een wandeling door het naastgelegen dorpje te maken. We werden uitgenodigd om een praatjes te maken met wat dames. Iedereen is erg vriendelijk en geïnteresseerd. Na de lunch had ik besloten om te gaan weaven/weven. Ik heb een boekenlegger gemaakt met de hulp van de lokale dames. Alles gaat hier op Fiji time, dus rustig aan en vooral geen haast. Ik ben ook van de weinige hier met een horloge om. Na wat ontspanning in een hangmat gingen we om 16.00 een wandeling naar de top van de berg doen om de zonsondergang te zien. Deze wandeling was erg steil en duurde bijna een uur om op de top te komen. Gelukkig was het zicht adembenemend maar de terugweg wat lastiger in het donker. We waren net op tijd terug voor het diner. Na het diner was het tijd voor spelletjes zoals de aardappel en fles race. Dit houdt in dat je een aardappel tussen je benen klemt en rent naar de andere kant en terug en dan is de volgende aan de beurt. De groep die dit het snelste kan wint natuurlijk. Helaas niet gewonnen maar wel veel gelachen. De avond werd afgesloten met een kampvuur op het strand. De dag erna was het zondag en dan worden er geen activiteiten gepland. Je kon wel naar de kerk gaan en dit heb ik gedaan. Ik was benieuwd hoe dit zou zijn en had zin om iets te doen ipv helemaal niks die dag. We gingen met de boot naar de ander kant van het eiland en we werden daar voorgesteld aan de priester en andere belangrijke mensen van het dorp. We waren met 6 meiden en allemaal netjes gekleed dus rok of sarong tot aan de knieën. Een jongen moest een sarong om en een net overhemd aan omdat er skeletten op z'n T-shirt stonden. Daarna mochten we naar binnen en zelfs vooraan zitten maar mannen en vrouwen wel apart. Helemaal vooraan zaten de kinderen en die zongen liedjes voordat de mis begon. De kerk zat niet erg vol maar er werd wel vol overgave gezongen. Helaas konden we de rest niet verstaan maar we werden kort toegesproken in het Engels en bedankt voor onze komst. Na ruim een uur gingen we weer terug naar het resort en was het tijd voor de lunch. Die middag heb ik weinig gedaan en eigenlijk grotendeels geslapen. Niet de bedoeling maar in Fiji wen je nu eenmaal aan Fiji time en lekker niks doen. Toch nog volleybal gespeeld voor het diner. Na het diner waren er geen spelletjes deze keer omdat het zondag was. Dit vond ik niet erg want een keer gewoon kletsen was ook prettig en gezellig na 3 avonden vol vermaak. Die avond kwam ik per toeval ook een stel tegen die ik nog kende van de Stray bus in NZ. De volgende dag gingen we na het ontbijt snorkelen met haaien. De boottocht naar het rif was ruw en hobbelig maar het snorkelen was fantastisch. De haaien kwamen dicht bij je en zwemmen om ons heen. Ze werden natuurlijk wel gevoerd maar je kon ze zonder problemen even aanraken. Zo dicht ben ik nog niet bij haaien geweest maar gelukkig zijn het reefsharks en dus niet gevaarlijk. Na het snorkelen vlug weer terug om de Ferry naar de volgende bestemming te nemen namelijk Korovou. We werden weer warm onthaald met muziek en zelfs bloemen door het personeel. Nog de lunch meegepikt wat hier zelfs uitgeserveerd werd ipv buffetvorm. De rest van die dag voornamelijk in een hangmat en aan het zwembad doorgebracht. Na het diner met dessert deze keer, werden we getrakteerd op een dansshow en vuurspektakel van het personeel. Het dansen moet nog wat meer geoefend worden maar het vuurgedeelte zag er spectaculair uit. Daarna nog een tijd gezellig zitten kaarten met wat andere backpackers. De dag erna hoefden iets minder vroeg op want het ontbijt was pas om 8 uur. Daarna heb ik zelfs nog even in de zon zitten bakken totdat ik het toch te heet kreeg. Nog een tijdje zitten kaarten met wat Zweedse toeristen. Na de lunch begon het te regenen en dit hield de rest van de dag aan maar gelukkig waren de regenbuien kort en was het voornamelijk bewolkt. Ik had besloten om te gaan snorkelen in de hoop mantarays te spotten. Helaas niet gelukt maar ik was al gewaarschuwd door anderen de dag ervoor. We aren met z'n zessen en de 5 anderen meiden hadden niet of bijna nooit gesnorkeld waardoor ze dicht bij de gids bleven. Ik kon hierdoor lekker mn eigen gang gaan en lekker vrij en lang snorkelen. Het koraal was best mooi en het water zelfs lekker warm. Na terugkomst nog even in het zwembad gesprongen en daarna rustig aan gedaan tot aan het diner. Na het eten was er weer een dansshow van het personeel wat grotendeels hetzelfde was als de avond ervoor. Ook deze avond weer een aardappelrace gedaan en nu wel gewonnen met mijn groep. Nog wat gedanst en gezellig nagepraat. Vandaag weer tijd om verder te gaan naar het volgende eiland namelijk Coralview. De Ferry komt pas om 12 uur dus nog de ochtend aan het zwembad en in een hangmat doorgebracht en een warm afscheid van het personeel gehad. De Ferry kwam pas laat aan dus nog snel een late lunch gehad en de tassen in een 10 dorm gedropt. Deze dorm had 10 bedden met een klein muurtje naast elk bed en zelfs airco. De rest van de middag veel gelezen en nog een dutje gedaan. Rond 7 uur was het weer tijd voor het diner en dat was erg goed. Drie gangen en je kon dus kiezen uit meerdere opties. Na het eten werden we getrakteerd op een dansshow wat natuurlijk eindigde met iedereen op de dansvloer. Hierdoor leer je de andere gasten ook wat beter kennen en ook het personeel danst graag. De volgende dag was het weer helaas minder, voornamelijk bewolkt en erg winderig. Ik heb het grootste gedeelte van de ochtend lezend in een hangmat doorgebracht. Ik heb zelfs mijn boek uitgelezen dus op naar de 2e. Na de lunch werd het weer niet beter en bleken we maar met 8 man in totaal op dit resort te zijn. Een grote groep was weggegaan en er er was maar 1 persoon voor teruggekomen. Die middag hebben we in de eetzaal rondgehangen, veel pool gespeeld met elkaar. Om half 4 had ik een massage wat de middag brak. Niet de meest professionele massage maar goed genoeg om er van te genieten. Ik zat wel helemaal onder de olie, zelfs mn haren. Best knap voor een rugmassage. Het diner was erg rustig. Het personeel had een tafel voor 8 man extra mooi gedekt en er was zelfs een band van 5 personen om muziek te hebben tijdens het eten. Ik denk dat er meer personeel dan gasten waren, na een goed diner nog een tijdje nagekletst en vroeg naar. Ja in Fiji sta je vroeg op en ga je vroeg naar bed. Niks doen en het warme weer maken je toch wel moe. De ochtend hadden we trip naar grotten in de planning. We werden opgepikt door joe's taxi wat een humeurige man bleek te zijn maar hij bracht ons naar een eiland waar je in een grote grot kan zwemmen. Je kan zelfs nog een stuk onderwater zwemmen en dan kom je in een kleinere grot waar een gids je rondleidt. Erg mooi om te zien en vooral de echo was erg goed te horen. Daarna weer terug naar het resort waar we na de lunch weer op de Ferry stappen om naar het volgende eiland te gaan namelijk mantaray Island. Dit eiland was het meest modern van alle eilanden die ik bezocht heb. Het eten was heerlijk, de ene dag buffet en de andere dag een viergangenmenu waarbij je meerdere keuzes had wat betreft het hoofdgerecht. Na aankomst checkte we in in ons dorm en die was groot maar wel met goede bedden. Helaas waren de toiletten en douches een stukje lopen wat vooral s nachts lastig is als je moet plassen. Die middag lekker gerelaxed in een hangmat tot aan het avondeten. Na het heerlijke diner werden we getrakteerd op een dansshow en natuurlijk moest iedereen op het einde meedoen. De volgende ochtend was ik al vroeg wakker en tegen 7en werden we gewekt door het personeel dat er mantarays gespot waren. Dat hield in snel je zwemspullen aan, snorkelgear pakken en in de boot. Met 3 volle boten gingen we naar de stroming waar ze doorheen zwemmen. We werden aan het begin gedropt en de stroming was sterk dus je kon je gewoon mee laten drijven. De mantarays zwemmen tegen de stroming in dus je moet opletten of ze zijn je voorbij. Gelukkig hadden we een goede spotter op onze boot dus ik heb er 3 gezien. Eentje kwam zelfs recht op me af met een open mond maar gelukkig vinden ze plankton veel lekkerder. Helaas was meezwemmen heel lastig door de sterke stroming maar wat een ervaring. Daarna terug en meteen ontbijten. Ik moest meteen door want ik had besloten om te gaan duiken. Eindelijk na 4 maanden na mijn padi certificatie! Mn kennis was een beetje roestig vooral met de gear op de boot maar eenmaal in het water was het als vanouds en genoot ik volop. Ik bleef wel veel mijn zuurstof checken maar ik gebruikte veel minder snel de lucht dan tijdens mijn cursus in Australie. Helaas geen haaien gezien maar wel mooi koraal. Na 2 duiken van ongeveer elk 40 minuten was het weer tijd om terug te gaan en te lunchen. Na de lunch ben ik een hangmat geploft en aan mn 2e boek begonnen. Om 5 uur gingen we nog een tube cruise doen. Dat hield op een grote rubberen band liggen/hangen met een biertje of een cider in je hand de zonsondergang kijken. Het was erg leuk en hilarische vooral toen het personeel de blikken alcohol in het water gooiden en iedereen bang was dat het zou zinken. Gelukkig kwamen ze weer mooi omhoog en bleven drijven. Daarna weer terug voor het avondeten en nog wat nagekletst aan het strand. De volgende ochtend werd ik net voor het ontbijt van 8 uur wakker wat wat later is dan mijn gebruikelijke 6.30 als de zon net op is. Ja in Fiji sta je vroeg op maar ga je ook vroeg naar bed. Deze ronde was het duiken toch best vermoeiend geweest dus wat langer uitslapen kostte me geen moeite deze ochtend. Ik heb na het ontbijt weer hangmat opgezocht met mijn boek. Het was al weer tijd om uit te checken en tegen 3en werden we alweer opgepikt door de Ferry die mij naar het vasteland zou brengen. Ik moest ook afscheid nemen van Alice (Engelse) en Tess (Duitse). Zij hadden hetzelfde pakket als ik geboekt en we waren dus op dezelfde eilanden en trokken veel met elkaar op. Helaas had mijn airline het vluchtschema veranderd waardoor ik een dag eerder terug moest anders zou ik een paar dagen langer moeten blijven voor de volgende vlucht. Dus Alice En Tess gingen nog naar 1 eiland en ik weer terug naar Nadi. Onderweg regende het pijpenstelen dus het voelde niet erg om ze achter te laten. Na aankomst in de haven, werden we in bussen naar de hostels gebracht. In de bus kwam in Dror tegen, een Israëlische jongen die ik ontmoet had op het eerste eiland en nog 2 keer op de Ferry. Hij verbleef ergens anders maar in mijn hostel Smugglers Cove kwam ik veel bekende gezichten tegen van mensen die ik op de eilanden had ontmoet. Zelfs in mn dorm. Die avond ging snel voorbij, wasje doen, eten, tas herpakken, nog even met het thuisfront facetimen en toen was het alweer tijd om naar bed te gaan. Ik moest nl om kwart voor 5 op omdat ik werd opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Mn vlucht vertrok om 8.20 s ochtends. Ja het was nu echt tijd om aan mijn thuisreis te beginnen. Het geeft me een dubbel gevoel, zin om naar huis te gaan en mn ouders, broer, familie en vrienden weer te zien. Maar van de andere kant geen zin om het reizen te stoppen en binnenkort naar een nieuwe baan op zoek te gaan. Terugkijkend op de afgelopen 7 maanden, heb ik ontzettend genoten van mijn avonturen, reizen en ervaringen. Ik ben zo blij dat ik besloten heb om dit te doen. Het was geweldig en kan het iedereen aanraden. Ik ga naar huis met veel mooie herinneringen en een grote glimlach en zelfs een bruin kleurtje voor mijn doen. Vanuit Hong Kong wil ik bij deze iedereen bedanken voor het lezen van mijn blog en de vele leuke reacties. Ik ben van nature geen schrijver maar het schrijven heeft me plezier gegeven en het was leuk om het te delen. Nogmaals bedankt en morgenochtend (21 april) om 6.40 zal ik weer op Nederlandse bodem landen. Tot snel!!!

• 20 April 2015 - 13:02

Cees En Jopie:

Hoi Patricia,

Zeven maanden onderweg geweest! Time flies! We hebben genoten van je verslagen. Het gaf een fascinerende blik op de plekken die je hebt bezocht maar ook op jezelf! :-)

Goed dat je weer gezond en wel terugkeert in onze kikkerlandje.

PS, kom eens langs in Zoetermeer!

• 22 April 2015 - 12:01

Jac En Lenie:

Patricia we zullen de verslagen missen En wensen jouw succes de komende
    ti jd in dit andere wereldje

Groetjes Lenie en jac

• 23 April 2015 - 19:16

Patricia :

@ Cees & Jopie: Bedankt voor jullie leuke reacties en blij om te horen dat jullie ervan genoten hebben. Als ik in de buurt ben, zal ik zeker eens langskomen.