Whitsunday Islands&Noosa&Brisbane&Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Patricia Klerks - WaarBenJij.nu Whitsunday Islands&Noosa&Brisbane&Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Patricia Klerks - WaarBenJij.nu

Whitsunday Islands&Noosa&Brisbane&Cairns

Blijf op de hoogte en volg Patricia

19 November 2014 | Australië, Cairns

Time flies when you are having fun. Ja ik weet dat ik al een tijdje niks geschreven heb maar ik heb het eigenlijk best druk gehad. Zoals eerder verteld heb ik 2 weken op een zeilboot gevaren bij de Whitsunday Islands. We zijn vertrokken vanuit Airlie Beach en hebben naar verschillende eilanden gezeild zoals Hayman eiland, Hook eiland, Long eiland maar ook verschillende reefs bezocht waar we gesnorkeld hebben. De boot was 38 feet lang en in het bezit van een koppel, Suzanna (29) was een kiwi en Alex (36) een Australiër. Zij wonen op hun boot en vinden het leuk om met wat crew rond te varen. Ze hebben plaats voor 4 man crew. We hadden een goede en leuke mix: Emmy (28) uit Alaska/US, Dan (31) uit de UK, Luciana (35) uit Spanje. Emmy en Dan waren al langer op de tijd en dus ook meer ervaren. Normaal blijft de crew 3 a 4 weken op de boot maar ze hadden plek voor mij voor 2 weken en Luciana bleef 1 week maar. Uiteindelijk vond ik 2 weken prima en ook lang genoeg. Ik heb een geweldige tijd op de boot gehad maar ik ben niet gemaakt voor de zee. De boot was ruim maar met 6 personen toch wel aan de krappe kant wat betekent weinig privacy. We sliepen met 4 man in de voorste cabine en de wc was om de hoek en je kon ook alles horen. Dat allemaal vond ik op zich niet erg maar er was geen mogelijkheid om te douchen. We hadden fresh water aan boord maar dit werd gebruikt voor andere dingen en er was niet genoeg om mee te douchen. Je moest dus in de zee springen voor een verfrissende douche. Ik heb dus constant ondergezeten, was het niet de factor 50 zonnebrand, dan wel het zweet (warm op de zee, ook s'nachts) dan wel zout van de zee. Mijn haren waren constant vet en zout dus dat betekent coupe horrible 2 weken lang. Gelukkig geef ik niet zoveel om uiterlijk en wen je er snel aan maar na 2 weken heb ik wel extra genoten van een warme douche. Ondanks deze dingen heb ik erg genoten van de blauw zee, de prachtige uitzichten, witte stranden, het koraal en de vele grote vissen, haaien, schildpadden onderwater. Ja ik heb dus 2 haaien van dichtbij gezien tijdens het snorkelen. De eerste was waarschijnlijk een hamerhaai en die zijn eg gevaarlijk. Hij zat verscholen in een grot met zijn staart naar buiten dus moeilijk te zien of het een hamerhaai was. Ik kwam iets later aangesnorkeld en de rest was ineens weg dus ik kreeg ook door dat ik weg moest. Daarna nog een gewone haai gespot en meteen naar de boot. Beter geen risico nemen maar wel ontzettend cool om ze van zo dichtbij te zien. We hebben met de zeilboot ook vissen gevangen en dat waren reuzegrote vissen. Die werden op het dek gefileerd en meestal dezelfde dag nog opgegeten. Ja ik heb dus heel wat vis op en het was erg lekker. Ontzetten vol van smaak. We hadden dus een kookrooster, 1 dag koken (lunch en diner) en dan een aantal dagen vrij tot je weer aan de beurt was. Je had dan wel afwasdienst de dag erna maar op deze manier werd het werk verdeeld en goed afgewisseld. We moesten ook meehelpen met het zeilen zoals aan het roer staan of het zeil losgooien of inhalen, anker uitgooien etc. Helaas waren er 2 personen aan boord die al wat langer er waren en dus ook al meer dingen konden. Dingen moesten ook snel gebeuren dus ik heb niet altijd evenveel kunnen helpen maar ik heb wat vaker meegeholpen met de afwas (mijn oude talent) om te compenseren. Ik had ook mazzel, iedere keer als ik aan het roer stond kwam de wind opzetten en ik heb zelfs 7.2 knopen gehaald wat ongeveer de max is voor de metalen zeilboot. Het werk was dus beperkt en we hebben daarnaast veel gerelaxed, gelezen, geborreld en ook gefeest. We hebben zelfs Halloween gevierd en dat begon 's ochtends al met verkleden. We waren uitgedost als piraten met zelfs een piratenvlag aan de mast. Veel gelachen en gedronken. Heerlijk op het bovendek zitten en feesten, erg gezellig. De dagen vlogen voorbij, soms zeilend, soms feestend, soms rustig met een klein katertje, soms snorkelend, soms een beetje werkend, soms helemaal niks doen. Soms ook dagen met een combinatie van alles. Na 2 weken was het tijd voor mij en Dan om van de boot af te gaan. Er was nieuwe crew gearriveerd (4 man) en daarmee hebben we nog op de boot gezeten en kennisgemaakt onder het genot van een hapje en drankje(s). Uiteindelijk pas om 9 uur s' avonds aan wal gegaan in Airlie Beach. Toen bleek dat er geen receptie meer open was bij alle hostels , die gingen om 9 uur dicht. We hadden allebei niet gereserveerd dus we moesten wachten op de bewaking die na een lange tijd kwam opdagen. Uiteindelijk om half 12 ingecheckt in een 6 dorm die we helemaal voor ons alleen hadden dus gelukkig geen irritante roommates. Na een heerlijke warme douche eindelijk weer in een echt bed geslapen. De volgende dag heb ik eerst de was gedaan, zeewater is funest voor je kleding en alles stonk ook. Daarna Dan opgezocht die inmiddels in een ander en goedkoper hostel zat en daar mijn backpack gedropt voor de dag. Ik wilde weer verderreizen dus heb wat uurtjes op internet doorgebracht om alles te plannen en ook mijn mails bij te werken. Ik had dus geen wifi op de boot. Ik besloot om die avond naar Harvey Bay te reizen (weer terug naar het zuiden) omdat ik die moest overslaan om op tijd op de boot te stappen. Mn backpack opgehaald en weer alleen op pad. Dat voelde raar, vooral na 2 weken op elkaars lip te zitten. De Greyhound bus was deze keer erg vol en weer een nachtje doorgebracht op weg naar Harvey Bay. Opgepikt door de hostel pick up service. Ik heb eerst wat bijgeslapen en daarna een rustig dagje ingepland met weinig bijzonders. Wat boodschapjes gedaan en geinternet. Op mijn kamer was 1 oudere vrouw en zij was ontzettend negatief, een hypochonder met de griep en een hoop gezeur. Gelukkig ging ik de dag erna Fraser Island dus geen gezeur. Fraser eiland is een zand eiland waar de wortels van de bomen in de zandlaag groeien en hierdoor zijn de wegen een uitdaging om over te rijden. Je hebt dus een 4WD nodig. IK had een tour geboekt waarbij we in een 4WD bus met 9 man in totaal. De gids heeft veel verteld en laten zien. Het was dus heftig hobbelen, er waren plekken waar je gewoon uit je stoel omhoog kwam. Erg lachen maar ook best wel inspannend. We hebben gestopt bij een aantal kreekjes waar jedoorheen kan lopen of zwemmen. Deze zoetwater kreekjes zijn dichtbij de zee en komen soms zelfs in de zee uit. We hebben ook Lake MacKenzie bezocht en in gezwommen. Het zand is hier ontzettend wit en fijn. Ook nog over het strand gescheurd met de truck, aan de ene kant de wilde zee en aan de andere kant het groen. Op het strand vind je het Merino ship wreck. Best raar om zo'n grote verroeste boot op het strand te zien. Het had iets weg van de titanic. Daarna weer verder gesjeesd over het strand en terug de bossen in. Weer hobbelend over de wegen naar Central Station (rangers kantoor) om daar een wandeling te maken. We kwamen in tijdnood dus we moesten doorlopen om uiterlijk om half 5 daar weg te zijn. We moesten namelijk om 10 voor 5 op de veerboot zijn, er is er maar 1. Al racend op de terugweg kwamen we ook nog een dingo tegen (YES!) maar we konden niet lang stoppen. Om precies 10 voor 5 kwamen bij de veerboot en dat was natuurlijk een applausje waard. De gids had goed zn best gedaan en ondanks zijn 20 jaar ervaring, zijn de wegen op Fraser Island elke dag een avontuur en onvoorspelbaar. Na een lange maar mooie dag weer terug in het hostel waar er 2 nieuwe oudere dames op de kamer waren bijgekomen. Ik zat dus ineens met 3 60plussers opgeschept, weer eens wat anders na al die jonkies. De dag erna ben ik verder gereisd naar Brisbane om mijn vrienden daar te bezoeken. Ik laila en Jan van mijn reis naar Oeganda en Kenia in 2010 en sindsdien altijd contact gehouden en ze nog weleens in Amsterdam gezien. Laila is van oorsprong Nederlands maar op jonge leeftijd verhuisd naar Australië. Ze spreekt dus nog Nederlands maar we hebben eigenlijk NL en Engels gesproken. Meestal Engels met Jan (Pools/Australisch) en half half met Laila. Brisbane was eigelijk afgesloten door de G20 top. De Greyhound bus kwam zonder problemen de stad binnen maar er liepen hordes politie overal rond. Mij vonden ze niet interessant alhoewel ik makkelijk een grote bom in mn backpack mee had kunnen sjouwen ;). De terminal waar ik aankwam en het centum waren grotendeels afgesloten en Laila kon niet naar het centrum om me op te halen. Ik heb dus 2 bussen genomen naar buiten de stad en daar heeft Laila mij opgehaald. Het was ontzettend gezellig en fijn om Laila te zien. Jordan haar zoon was die avond ook thuis en we hebben pizza gegeten en veel wijn gedronken. Uiteindelijk om 2 uur naar bed gegaan, moe maar wel lekker in een eigen kamer met een 2 persoons bed en ensuite badkamer! Heerlijk na zoveel dorms. De volgende dag een beetje uitgeslapen en daarna hebben ze mij Wellington Point en omgeving laten zien. 's Avonds nog een barbie (bbq) gedaan en gezellig geborreld. Zondag zijn we vroeg vertrokken naar Noosa, ongeveer 2 uur rijden naar Noorden van Brisbane. Deze plek had ik ook overgeslagen maar op deze manier toch nog gezien. Dit is een plaatsje aan de kust met een mooi strand, leuke winkeltjes en een goede vibe. We hebben er rondgeslenterd en veel op het terras gezeten. Op maandag moest Laila werken, zij werkt in een Nederlands verzorg/bejaardetehuis. Ze hebben daar dus kleine huisjes met typische zaanse luiken en gevels, best raar om te zien maar wel mooi opgezet. Dat zouden we in NL ook meer moeten doen ipv van die kleine kamers. Jan heeft mij meegenome naar Lone Pine wat een Koala opvangtehuis is. Dus veel koalas gezien en vastgehouden maar ook andere Australische dieren zoals kangaroes, slangen, cockatoos, vogels, platypus, krokodillen, emoes, dingos, wallabies etc. Mooi om zoveel dieren bij elkaar te zien en je kan heel dichtbij komen omdat het een opvang is en geen dierentuin. Je kan dus gewoon een hek opendoen om bv bij de kangaroos te komen. Afgesloten met een late lunch bij het Regatta hotel wat nog 1 van de weinig overgebleven koloniale gebouwen is. Op maandag avond nog uit eten geweest bij een Thai en dinsdag al weer vroeg op. Ik had besloten om namelijk een vlucht te nemen naar Cairns. Ik heb ontzettend genoten bij Laila en Jan en voelde me heerlijk verwend. Een ontzettendgastvrij en lief stel, als ze in NL weer een keer zijn dan ga ik ze natuurlijk ook verwennen. Om 4 uur op en om 7 uur s' ochtends de vlucht. Na 2,5 uur vliegen in Cairns en op naar t hostel. Na het inchecken ook maar meteen geinformeerd om een duikbrevet/PADI te halen. Ik had bsloten om dat hier te doen, geen betere plek dan het Great Barrier Reef. IK heb een 5 daagse cursus geboekt waarvan de eerste 2 dagen in een zwembad en de laatste 3 dagen op een boot (met wat meer luxe ;)) en dus open dives bij het outer reef, het minder bezocht en beschadigd gedeelte van het rif. Vandaag/woensdag nog een relax dagje gehad en morgen begin ik aan mijn cursus. Een van mijn roomies, Alison uit Glasgow, is vandaag begonnen aan haar 5 daagse cursus bij een andere organisatie. Zij raakte in paniek toen ze haar mondstuk uit moest doen onderwater en na een tijdje daarna weer doorademen. Ze is nu nog een beetje gestresst en twijfelend over het vervolg. Gelukkig maak ik me geen zorgen, geen last van claustrofobie en mn vader heeft me wel eens laten duiken in een zwembad dus ik verwacht geen problemen of angst van mijn kant. Ik ben wel benieuwd of ik geen medical/medische keuring moet ondergaan. Je moet in een enquete wat betreft je eigen gezondheid op alle vragen nee antwoorden maar er staat ook bij of je een hernia hebt gehad. Hopelijk kan ik ze overtuigen dat ik helemaal prima ben en dus ook 75 dollar uitbesparen. We gaan het zien morgen. Deze week blijf ik dus in Cairns en op een boot (zaterdag tm maandag middag). Daarna zal ik nog een excursie boeken naar het Daintree Forest wat de moeite waard moet zijn. En daarna richting Darwin maar eerst ga ik genieten van het duiken en de Great Barrier Reef. Deze keer zal er sneller een update volgen.

  • 19 November 2014 - 16:02

    Cees En Jopie:

    Dat je de laatste tijd weinig hebt geschreven heb je nu in één keer goed gecompenseerd! :-)
    Weer genoten van jouw verslag. Wat een schitterende reis maak je!
    We wachten op het volgende verslag.

    Groetjes en reis ze!

  • 19 November 2014 - 21:48

    Stephanie:

    Klinkt gaaf allemaal patries!!! Heel veel plezier met duiken en alle andere dingen die je nog van plan bent om te doen!!!

  • 22 November 2014 - 10:26

    Jan En Gerry:

    Wat heb je al veel gezien en gedaan in 2 maanden tijd. Ook leuk dat je bij mensen van vorige vakanties langs kon gaan. jou kennende heb je op de boot goed gefeest, het was een gezellige trip als ik dat las. Je hebt heel wat te regelen op je reis. Succes met het duiken.
    (Denk dat je vader wel een beetje jalours op je is.)

  • 23 November 2014 - 20:16

    Christ:

    Superreisje succes in dat aquarium daaro !!!

  • 24 November 2014 - 12:13

    Patricia:

    Bedankt voor de reacties:
    Cees & Jopie: ik had wat goed te maken dus vandaar een extra lange update
    Steef: bedankt!
    Jan & Gerry: tot nu toe vermaak ik me prima en ik moet die ouwe van me wel wat meer uitdagen nu hij met pensioen is ;). Toch anders dan een duik in de zandafgraving :-)
    Christ: bedankt, was superleuk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia

Reislustig persoon die besloten heeft om in september 2014 voor 7 maanden op wereldreis te gaan. Mijn motto is dat ik liever spijt krijg van de dingen die ik gedaan heb dan spijt van de dingen die ik niet gedaan heb. Ga je mee op mijn reis?

Actief sinds 22 Sept. 2014
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 10453

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 21 April 2015

Myanmar, Australie, Nieuw-Zeeland en Fiji

Landen bezocht: